Etusivulle

6-1 kannusta: liikunta on yksi monipuolisimmista keinoista hallita kipua

 

gallery/liikuntaa_kipuun

 

  • Liikunta nostaa kivunsietokykyä

 

  • Liikunta
     

 

  • lisää pystyvyydentunnetta
  • vähentää pelkovälttämiskäyttäytymistä
  • vähentää avuttomuutta ja sosiaalista eristäytymistä
  • lisää muidenkin aktiivisten kivunhallintakeinojen käyttöönottoa
gallery/kyynarpaan_vahvistaminen

Älä unohda aivojen kuntoutusta!

 

Australialainen 'kipuguru', prof. David Butler opastaa tässä miten epikondylagiaharjoituksia voi tehdä mukavasti ja turvallisesti erilaisissa ympäristössä. Aivot oppivat, että yläraajaa voi käyttää eikä se vahingoitu harjoittelusta. (Jumppaliikkeet alkavat kohdasta 3:45) 

­

Liikunta, joka on samalla hauskaa on motivoivampaa kuin liikkuminen vain terveyden hoitamiseksi.

Tutkimustiedon valossa voimaharjoittelu painoilla tai harjoittelu vastusta vastaan esim. kuminauhalla on tehokkain tapa hoitaa yläraajojen kipuja.

Tämä kannattaa toteuttaa työpaikalla, jos suinkin mahdollista.