Melatoniini on elimistömme oma hormoni, jonka synteettisesti valmistettua versiota myydään Suomessa unettomuuden hoitoon. Kirjassani Ota kipu haltuun (Otava 2016) kerron, että melatoniinilla on suotuisia vaikutuksia myös kiputiloihin. Tässä lainaus suoraan kirjasta: ”Fibromyalgiassa melatoniini yksinään tai yhdessä amitriptyliinin kanssa on tuonut kipuun lievitystä. Erään tutkimuksen mukaan endometrioosikipu, joka on naisilla melko yleinen lantion seudun kiputila, lievittyi lähes puoleen ja kipulääkkeiden käyttö väheni 80 %, kun tutkittavat ottivat melko suuren annoksen melatoniinia (10 mg) kahdeksan viikon ajan.”

Ota kipu haltuun -kirjan ilmestymisen jälkeen on julkaistu useita tutkimuksia melatoniinin vaikutuksesta kipuun. Tänä vuonna ilmestynyt espanjalainen tutkimus selvitti eri melatoniiniannosten vaikutusta fibromyalgiapotilaiden elämänlaatuun, mielialaan, kipuun, ahdistuneisuuteen ja virtsan kortisolitasoon (stressiä kuvaava mittari). Tutkimuksessa melatoniiniannokset olivat 9, 12 tai 15 mg iltaisin (eli huomattavasti suurempia kuin unettomuuden hoidossa on totuttu käyttämään). Osallistujat ottivat erilaisia ​​melatoniiniannoksia kymmenen peräkkäisen päivän ajan ja lumelääkettä annettiin 10 päivän aikana joko ennen melatoniiniannoksia tai niiden välillä. Tulokset olivat hyviä. Melatoniini paransi mielialaa ja elämänlaatua ja alensi kortisolitasoa. Kipukin lievittyi 9 mg:n annostasolla.

Vuonna 2017 on julkaistu tieteellinen systemaattinen kirjallisuuskatsaus ja meta-analyysi, joka veti yhteen 19:n yksittäisen tutkimuksen tulokset. Suurimmassa osassa tutkimuksia melatoniiniannokset olivat 5 – 10 mg. Yhteenvedon mukaan melatoniini lievittää merkitsevästi erilaisia kroonisia kiputiloja sekä kipua, jotka liittyy tulehduksiin, leikkauksiin ja muihin kipua tuottaviin toimenpiteisiin. Melatoniini vähentää myös kipulääkkeiden tarvetta. Yhtään merkittävää haittavaikutusta ei raportoitu näissä 19 tutkimuksessa.   

Melatoniinin vaikutukset kipuun välittyvät osittain parantuneen unen kautta, ja osittain muiden mekanismien kautta kuten mm. lisääntyneen hyvänolon hormonien eli endorfiinien tuotannon, tulehdustilojen lievittymisen sekä paremman hermokasvutekijöiden hallinnan kautta. 

Ottaen huomioon miten turvallinen melatoniini on verrattuna vaikka opioideihin, kannattanee tälle luontaiselle hormonille antaa kivunhoidossa suurempi rooli. Iso osa kipupotilaista voisi hyötyä melatoniinista otettuina vaikka 2-4 viikon jaksoina ja riittävällä annoksella. Annos on toki yksilöllinen.

Tietoa melatoniinista:

Melatoniini
  • Melatoniini on aivojen käpyrauhasen tuottama hormoni (yöhormoni), jota erittyy verenkiertoon pimeän aikaan eli yöllä. Sen eritys on korkeimmillaan klo 2-4 välillä. Valo pysäyttää melatoniinin erityksen ja päivisin sitä ei erity.
  • Melatoniinia on käytetty pääasiassa edistämään nukahtamista. Melatoniini saattaa vilkastuttaa unen näkemistä.
  • Melatoniinia on ravinnossa mm. tuoreissa hedelmissä, kuten banaanissa, ananaksessa, appelsiinissa ja viinirypäleessä.
  • Alkoholi illalla otettuna heikentää melatoniinin tehoa. Melatoniini puolestaan saattaa voimistaa samanaikaisesti otettujen unilääkkeiden väsyttävää vaikutusta.
  • Pienikin annos elektronisten laitteiden sinistä valoa illalla ennen nukkumaan menoa tai keskellä yötä vähentää aivojen melatoniinin tuotantoa. Ohjelmoi kännykkääsi sinivalon esto klo 19 alkaen.
  • Ota melatoniini aina samaan kellonaikaan iltaisin. Voit käyttää sitä useita viikkoja eikä lopettamisen jälkeen ole odotettavissa vieroitusoireita. Melatoniini ei aiheuta riippuvuutta.
  • Melatoniini on aikuiselle varsin turvallinen aine. Ihmisille tehdyissä kokeissa jopa 1-6 gramman päivittäiset annokset 4-6 viikon ajan eivät olleet toksisia.

Blogissa viitatut tutkimukset:

Castaño ym. Melatonin Improves Mood Status and Quality of Life and Decreases Cortisol Levels in Fibromyalgia. Biol Res Nurs. 2019; 21: 22-29. doi: 10.1177/1099800418811634.

Zhu ym. Exogenous melatonin in the treatment of pain: a systematic review and meta-analysis. Oncotarget. 2017 Nov 21; 8: 100582–92. doi: 10.18632/oncotarget.21504

Comments (1)

  1. Leena Poutanen

    Vastaa

    Hei! Olen käyttänyt Melatoniini 6mg vuosia. Minulla on autoimmuuni kilpirauhasen vt. Mietityttää, että sopiiko ne vai lisääkö kipua. Sillä kipu ja unilääketarve ei hellittänyt M elatoniinin käytön alettua. Yst.terv. Leena

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *