Vesi vanhin voitehista… Sitäpä juuri se on. Kesällä veden merkitys korostuu. Sitä tarvitaan. Kohisten kasvava ja kauniisti kukoistava luonto janoaa vettä. Ei siis yllättävää, että vuodenajoista eniten sataa juuri kesällä.

Vesi on myös ihmisen elämässä eri lailla läsnä kesällä kuin muina vuodenaikoina. Aurinko saa ihmiset hakeutumaan vilvoittavan veden ääreen. Uimahallit sulkeutuvat, joten luonnonvesi on houkutteleva piipahduspaikka kesähelteillä. Onneksi Suomessa suurimmalla osalla ihmisistä on lampi, hiekkakuoppa, järvi tai meri suhteellisen helposti saavutettavissa.

Vedessä oleminen ja siinä liikkuminen on erinomainen kivunhallintakeino, joka parhaimmillaan tuo vaikka mitä lisäetuja merkittävän kivunlievityksen lisäksi: lisää liikettä, iloa ja laatua elämään, parempaa unta, rauhallisempaa oloa.

Kannatteleva vesi mahdollistaa hyppyjä ja liikkeitä, joita painovoiman takia ei välttämättä pysty maalla tekemään. Olo on kevyt niilläkin, joilla kehon ja kivun taakka on muuten raskas. Lämmin vesi parantaa verenkiertoa ja rentouttaa lihaksia.

Vesi koskettaa kehoa kaikkialta. Veden aiheuttama paine iholla toimii kivunlievityksessä vähän kuin toisen ihmisen kosketus: se aktivoi ihon alla olevia hermopäätteitä, joista lähtevät hermoa pitkin kipittävät viestinviejät estävät kipusignaalien kulkeutumisen aivoihin. Aivoista alkaa erittyä endorfiinia ja oma kivunsäätelyjärjestelmämme alkaa taas heräillä toimimaan.

Parasympaattinen eli se rauhoittava osa tahdosta riippumatonta hermostoa tehostaa toimintaansa ja vagaalitonus (kyky rentoutua ja palautua normaalitilaan stressaavan tilanteen jälkeen) vahvistuu. Veriarvoissakin alkaa tapahtua: on tutkimusnäyttöä tulehdus- ja rasva-arvojen paranemisesta sekä kehoa korjaavien kasvutekijöiden lisääntymisestä verenkierrossa. Uusia tutkimuksia ja tutkimuskatsauksia ilmaantuu koko ajan lisää.

Omat suosikkitapani hyödyntää vettä kipujeni hoitamiseksi:

  1. vesijuoksu maauimalassa (meressä tai järvessä en Suomessa uskalla vesijuosta, koska pelkään, että hauki nappaa jalasta)
  2. kävely pehmeällä hiekkarannalla paljain jaloin jalkaterät vedessä tai jalkaterien vilvoittelu vedessä laiturilla istuen
  3. ihanan lämpimässä vaahtokylvyssä lilluminen hyvän lehden tai kirjan kera (vaikutusta vahvistavat kynttilä ja viinilasillinen…)

Comments (2)

  1. Eeva-Liisa

    Vastaa

    Vesijuoksu on minullekin parasta hoitoa kipuihin ja myös hyvä kestävyysharjoitus. Kylmäallas juoksun jälkeen kruunaa uintikeikan.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *