Hyvä on… ehkä otsikko vähän liioittelee, mutta jotain se kuitenkin kertoo yön merkityksestä kipua potevan elämässä. Emme nuku vuosikymmeniä turhaan (90-vuotiaaksi elänyt ihminen on ollut unessa 30 vuotta elämästään…). Syyt, miksi ihmiseen, ja eläimiinkin on ohjelmoituna vuorokauden kolmannes nukkumista, ovat valjenneet tutkijoille kunnolla vasta viime vuosikymmeninä. Laadukas uni on oleellinen osa hyvinvointia. Sen terveysvaikutuksista kerron Ota kipu haltuun -kirjassa ja facebook-sivuilla.

Näinkin sen voi sanoa:

Vä­häinen uni­määrä on kuin liian ly­hyt huuhte­lu­oh­jelma pesukoneessa.        

   -Prof. Anu Wartiovaara

Vaatteet jäävät tahmeiksi…kuten ajatuksetkin huonosti nukutun yön jälkeen. Silti….sisäinen piiskuri vaatii vielä pyöräyttämään pyykkikoneellisen lasten nukkumaanmenon jälkeen, ja valveilla on pysyttävä, jotta pyykit saa ripustettua. Keittiökin pitää siistiä. Ja facebook-kirppiksen myynti-ilmoitus odottaa postaamista. Ai niin, siihen huomiseen kokoukseen pitäisi vielä hioa powerpointeja. Huomaamatta on keskiyö, illan ensimmäinen “nukahtamisikkuna” eli otollinen ajankohta nukahtamiseen on sulkeutunut, eipä enää väsytäkään (uusi nukahtamisikkuna aukeaa vasta klo 1 jälkeen)….ja kännykkäkukko kiekaisee puoli seitsemän.­

Myönnän, tämä esimerkki oli omasta elämästäni. Yritän korjata asiaa ja olen siinä onnistunutkin. Useampi yö viikossa on jo riittävän pitkä. Työkalupakkini tämän saavuttamiseksi on tämännäköinen:

  • Pieni happihyppely illalla
  • Hiilareita iltapalaksi
  • Neurosonic-hoito
  • Hetki hyvän kirjan parissa
  • Pieni hetki läheisyyttä
  • Korvatulpat!
  • Pimeä huone, ikkuna auki
  • Kaksi sänkyä (jos herään kipuihin keskellä yötä, siirryn olohuoneessa olevaan moottorisänkyyn, joka toimii myös sohvana…se on ihanan viileä…ja nukahdan saman tien uudelleen)

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *